dinsdag 15 oktober 2013

De reparatie van de stofzuiger

Wanneer je een groot huis hebt met veel apparaten dan gaat er veel stuk. Deze keer de Electrolux UltraOne stofzuiger (Z8820B). Het was al een tijdje zo dat het snoer niet op wou rollen. En twee weken geleden hield hij er helemaal mee op. Zuigt heel krachtig, maar ééérg storingsgevoelig die UltraOne.

Het was even zoeken hoe je hem uit elkaar krijgt, maar uiteindelijk had ik twee dozen vol losse onderdelen.

Onderdelen van de UltraOne

De snoerhaspel was het eenvoudigst te repareren. Er was een stukje van de trommel afgebroken en dat blokkeerde het mechanisme. De trommel is van heel dun plastic. Volgens mij vragen om problemen want er zit wel een hele lange en sterke veer in om het snoer op te winden. Gelukkig was er nog genoeg veertrommel over om het geheel te laten functioneren.

Stukje van de veertrommel afgebroken

Haspel weer gemonteerd
Een groter probleem was het niet starten van de stofzuiger. Er zitten twee printjes in en als je de serienummers (118133405 en 118133503) opzoekt op internet dan zie je dat het ene een voedingsprint is en het andere een besturingsprint. Met een kabeltje er tussen voor de verbinding.

Links de voedingsprint, rechts de besturingsprint
Omdat de schakeling helemaal niets doet is de voedingsprint verdacht. Door het schema op te stellen aan de hand van de printbanen lukte het me om ongeveer te begrijpen hoe de voedingsprint werkt.

Schema van de voedingsprint

De schakeling bestaat uit twee delen. Het ene deel is de aansturing van de motor. Dit gebeurt met een vermogenstriac en optocoupler triac MOC3051. De motor heeft namelijk vijf snelheden en die worden bereikt door de stroom met de triac te onderbreken. De rest van de print leek mij een 5V voeding voor de besturingsprint. Maar op de uitgang kon ik geen 5V meten. Dat leidde tot conclusie dat de voeding waarschijnlijk defect is.

Daarom heb ik de besturingsprint op mijn lab-voeding aangesloten (5V op VCC). En die werkte. Op de foto zie je een groen LED-je branden.

Aansluitingen van de besturingsprint

De besturingsprint aangesloten op de lab-voeding

De voedingsprint zit aan de achterkant vol met SMD-techniek.

Achterkant van de voedingsprint
 
 
Dat is niet te repareren voor mij. Gelukkig kun je de voedingsprint bestellen bij www.onderdelenthuisbezorgd.nl (hij kost EUR 42,71 inclusief BTW en verzendkosten). Nu wachten we dus op de print en als die er in zit laat ik weer van me horen.

Aanvulling 16 oktober.

Vandaag is de bestelde unit aangekomen. Meteen getest en het werkte!

Test van de schakeling

 
Daarna was het weer een gepriegel om alles in elkaar te krijgen.
 
Tijdens de montage

En klaar!
Maar uiteindelijk kreeg ik hem weer in elkaar zonder een onderdeel over te houden.

3 opmerkingen:

  1. Heb je foto's hoe je hem uit elkaar haalt?
    Of een beschrijving daarvan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas niet, en de stofzuiger is al weg. Hij was best lastig uit elkaar te halen. Op de beugel zitten schildjes die er af kunnen. Daaronder zitten schroeven. Dat weet ik nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb deze stofzuiger ook maar dan de GREEN - line .(Recycled plastics ) Nog geen 3,5 jaar oud en waarschijnlijk hetzelfde probleem. Hi gaat opeens niet meer aan, de LEDS - zuigkracht indicatie werken nog wel. Ik kan dat zelf niet repareren. Vraag me af of dat niet te duur gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen