zondag 5 juni 2016

Het opblazen van het hefkussen van het barmeubel

Om het barmeubel te kunnen verplaatsen maak ik er een plank met vier zwenkwielen onder. De plank wordt uit de voet gedrukt met een hefkussen. Eigenlijk druk je de bar dus omhoog en de wielen tegen de grond.


Om het hefkussen op te blazen is een druk van 0,03 bar nodig. Dat is erg weinig als bedenkt dat een standaard persluchtcompressor al makkelijk 6 bar produceert. Maar als ik in het barmeubel een compressor installeer, dan wordt het een kleintje op accu, dus iets als een airbrush-compressor of een compressortje om je banden op te pompen. En die hebben wel de druk, maar er komt niet zo veel luchtstroom uit. Dus dan duurt het misschien te lang om het kussen op te blazen.


Een standaard stofzuigercompressor levert iets van 0,2-0,3 bar, dus voldoende druk en met een hele grote luchtstroom. Ik heb op marktplaats een stofzuigertje gekocht en de ventilator ingebouwd in een kastje om te testen.




Stofzuiger in een doosje

Slangnippel getekend
Slang op het ventilatorhuis
De slang van de stofzuiger heb ik bevestigd aan de doos met een 3D-geprinte slangnippel. In de video zie je hoe dit werkt.



Het kussen komt eind van de week. Dan kan ik het testen met de compressor en met de ventilator.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten