maandag 28 februari 2011

Het ontwerp van de lambrisering in de hal

In de hal wil ik een lambrisering maken.

In de hal komt op de vloer marmer, omdat ik dat vind passen bij huizen uit 1900 (hoewel dit geen huis uit 1900 meer is). Vaak zie je lambrisering van marmer of tegels in de hal in dit soort huizen. We hebben een partijtje marmer maar de hoeveelheid en kwaliteit laat niet toe om dat tegen de muur te maken. Daarom wil ik tegels op de muur maken.

Onze partij marmer
In de hal staat een moderne knalwitte lift en die is flink aanwezig. Daar moet ik dus rekening mee houden. De kleuren wil ik daarom houden in zwart, wit en grijsachtig  (de kleur van het marmer).


Voordeur met hoekjes

Deur van de coachingruimte en deur van de meterkast

Bij de bouwmarkt kun je zwart-witte vloertegels kopen, die zijn ook lekker goedkoop en ik heb ze ook elders in het gebouw al toegepast. Met toepassing van wat principes van Alexander (Boundaries, Contrast, Alternating repetition) kom je dan op het volgende:
  • totaal ongeveer een meter hoog
  • een voetlijst van marmer ongeveer 10 cm hoog
  • tegelpatroon van afwisselend zwart en wit
  • bovenlijst van hout met versierd uitkragend randje, ongeveer even hoog als de onderlijst, om voldoende tegengewicht te vormen
Voor het tegelpatroon draai ik de tegels 45 graden. Ik vind dat wel een krachtig patroon.
Tegelpatroon
Nu is het alleen nog de vraag hoe om te gaan met de vele onderbrekingen in de muren in de hal. Er zitten namelijk veel deuren in en veel hoekjes. Een doorgaande wand van 1,5 m is wel het maximum.

Er zijn twee mogelijkheden:
  1. Ik probeer op elk stukje muur een "heel" tegelpatroon te maken (dus tegelpatroon beginnen en eindigen op de diagonaal van de tegel zoals op de afbeelding) en vul de rest van het vlak met een houten latje.
  2. Ik laat het patroon in principe doorlopen, het wordt dan onderbroken door een deur, hoek of rand, maar loopt wel door.
Uiteindelijk denk ik dat het tweede mooier staat.

Op de deur van de meterkast laat ik het patroon doorlopen. Dit is geen deur waar je naar binnen moet, dus behandel ik het als een wand.

Links doorlopend patroon, rechts "hele" blokken met tussenlijst
Ik hoop alleen niet dat het een beetje teveel van het goede wordt, tenslotte is de hal niet zo heel groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten