dinsdag 21 juni 2011

De boiler doet het nu goed

In mijn vorige blog gaf ik aan dat de boiler niet op goede temperatuur bleef. Ondertussen ben ik er achter gekomen wat er mis was. Hoe ik er achter kwam? Het was een kwestie van heel goed de documentatie lezen.

In het boekje van de ketel Quinta 85 staat in paragraaf 6.6.3. over de boilertemperatuur: "Bij Open-Therm regelaar: instellen op de regelaar". De ketel is voorzien van een Celcia 20 klokthermostaat. Dat is een Open-Therm regelaar.

Dus lezen in het boekje van de Celcia 20 op de laatste pagina paragraaf 5.11 Overige parameters die niet in dit document worden genoemd: "ww-temp, legionel". Dat is dus de temperatuur van de boiler. En het staat niet in deze documentatie.
Vervolgens: zoeken op de website van Remeha naar de extra documentatie voor de installateur. En ja hoor, daar is een boekje dat heet: Speciale functies Remeha Celcia 20. In paragraaf 5.2 Instellen van de gewenste warmwatertemperatuur staat: "Met Celcia 20 kunt U de warmwatertemperatuur
van de combiketel of voorraadboiler *) instellen. Deze temperatuur heeft voorrang op de temperatuurinstelling in de ketel. Standaard is deze waarde 60°C." Daarom kon ik de temperatuur dus niet instellen op de ketel. De Celcia 20 neemt de instelling over. Je moet de tempratuur instellen op de Celcia 20.

Ik dus kijken waar de temperatuur op is ingesteld, en dat blijkt wel degelijk de standaardwaarde 60 °C. te zijn. Maar ik denk dat de regelaar die waarde niet echt aanhoudt omdat de regelaar gereset is toen ik de cv een tijd buiten gebruik had gesteld. Bugje? Daarom heb ik de Celcia 20 op 75 °C ingesteld en toen stookte de ketel wel de boiler op. Daarna heb ik de warmwater temperatuur ingesteld op 50 °C en het Legionella-programma ingeschakeld. Dat betekent dat de regelaar één maal per week de boiler opstookt tot 65 °C om eventuele legionella bacterien te doden.

Zo, dat werkt weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten