vrijdag 23 september 2011

Aan de slag met de schuifdeuren

De schuifdeuren tussen slaapkamer en badkamer zitten erg slecht in de verf. Ik heb alle glas in lood er uit gehaald en één deur nu met afbijtmiddel bewerkt. Wat een gedoe. Elke laag verf moet apart losgeweekt worden. Maar het is toch gelukt. Daarna kon ik aan de slag met de epoxyplamuur.
Bladders overal

Gebroken ruitje
Eén van de rode ruitjes is gebroken. Ik heb het lood in stapjes opgebogen en het ruitje er uit gehaald. Bison heeft een glaslijm waarmee je onzichtbaar glas aan elkaar zou kunnen lijmen. Ik heb de stukjes aan elkaar gelijmd, maar helemaal onzichtbaar is het niet. Komt waarschijnlijk omdat het glas rood is en de lijm transparant. En omdat de randjes van het glas een beetje beschadigd zijn.

Glas uitgenomen

Glaslijm

In elkaar geplakt, maar er mist een stukje

Een bijkomend probleem is dat er een klein stukje glas mist. Ik had wel wat rood glas, maar niet de juiste kleur. Gelukkig bleek van het tweede ruitje een schilver over te blijven. Van de rand afgebroken. Die heb ik bijgeslepen in dit ruitje geplakt en toen was hij weer aardig heel. Daarna heb ik alles weer in elkaar gezet en dicht gesoldeerd.




Het lood zat ook nog vol met verf, dat heb ik dus ook allemaal behandeld met afbijtmiddel. Daarna was het een kwestie van schoonmaken met afwasmiddel en een sponsje.

Ruitje is klaar

Ruitjes liggen klaar voor montage
Omdat ik de ruitjes er uit gehaald had, moest ik ook alle glaslatten afkrabben en opnieuw schilderen. Ik heb ze in de grondverf gezet en afgelakt, hoewel er nog een spijker in moet.

De glaslatjes in de verf

De deuren kwamen met stalen komgrepen, maar messing past beter bij ons huis, dus hebben we op marktplaats twee kommen gekocht.



Niet alleen waren de deuren afgeschilferd door het buiten staan, maar één van de twee is ook getordeerd. Daar kwam ik dus pas achter toen ik ze in de deuropening paste. Ze zijn ook aardig scheef, maar omdat ze alle twee scheef zijn passen ze wel.

Het ziet er wel erg mooi uit, ook al zonder glas.

Passen van deuren
Daarna moetst er nog iets gemaakt worden waar de bovenkant van de deuren in loopt.
Dit is een verlaagd stukje plafond met daarop twee kunststof hoekprofielen. Ik heb er meteen een paar buizen in gelegd voor de televisiekabel.

Leidingbuizen voor televisie

Verlaagd plafond met kunststof profiel

Stopperblok
Om de loop van de deur aan het eind te begrenzen heb ik blokken tegen de muur gemaakt. Deze zijn bekleed met vilt om de klap op te vangen.

Zicht vanuit de badkamer op Sandra
Omdat nu alles voorbereid is, kunnen de badkamerkasten voor de muur gezet worden. De deuren kunnen later tussen kast en muur geschoven worden.

Badkamer met links de kasten die voor de schuifdeur staan

Nu ben ik de deuren aan het afschilderen. Als dat klaar is kan het glas er in en kunnen ze geplaats worden.

Deuren schilderen
Ik ben benieuwd hoe het straks allemaal staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten