vrijdag 11 januari 2013

Een lampje voor de pantry van de meditatieruimte

De pantry in de meditatieruimte is een beetje slecht verlicht. Wanneer je bezig bent met kopjes en kannetjes zou je wat meer licht willen hebben.

In de kringloopwinkel had ik en leuk armatuur gevonden, maar zonder de glazen kap. Hiervoor heb ik van Tiffanyglas een kapje gemaakt.

Het kapje echoot het motief van de wandlampjes en de bovenlichten, maar is wat meer flamboyant.


De basis is een ring van rechhoekige stukjes

De lamp wordt iets wijder dan de basis

Op de rand komen stukjes "gebroken" glas, een echo van
het gebroken tegel motief van de wandtegels 


Opdikken van de soldeernaden


Omdat de kap rond is moet hij steeds gedraaid worden
zodat elke soldeernaad horizontaal ligt.
Anders vloeit het soldeer er af. 

De kap is klaar, rechts het armatuur

Zo wordt het dus

De lamp geplaatst in de pantry. Ik heb een kabel door de kast
rechts getrokken, de stekker zit in een wandcontactdoos
in het keukenkastje.

Het lampje geïnstalleerd.
Het ontwerp van het lampenkampje is tot stand gekomen via het proces van "Structure Preserving Transformations" van Christopher Alexander.

  1. De rand van de lamphouder is het uitgangspunt. Deze is rond, dus maak ik een ronde rand. Dat kan alleen met kleine stukjes glas die samen een cirkel benaderen.
  2. Ik had nu kunnen kiezen om de lamp recht omhoog op te trekken. Maar iets breder maken lijkt logischer omdat het armatuur op dit punt zich ook verbreedt. Dus die verbreding doortrekken is structure preserving.
  3. Na deze uitkraging is de diameter van de kap voldoende groot in verhouding tot het armatuur en kan het glas verticaal omhoog voorgezet worden. 
  4. De vorm en kleur van het glas volgt uit de thema: gebroken tegel in de kleuren geel, groen en blauw. 
  5. Om het geheel iets kleurrijker te maken heb ik wat paars toegevoegd, dit zit ook in de wandlampen en is dus niet een nieuw element. Ik heb wel meer paars gebruikt.
  6. Vervolgens maak ik deze rand zo hoog dat de gloeilamp niet direct zichtbaar is.
  7. De "gebroken" stukjes laat ik eindigen in punten zoals dat uitkomt. Hierdoor ontstaat een interessante overgang naar de "lucht".
Daarna heb ik beoordeeld wat voor gevoel het lampje geeft. Het lampje geeft een heel sfeervol licht en maakt de pantry meer "heel". Een goed gevoel dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten