dinsdag 15 januari 2013

Een tafeltje voor B&B2

In de tweede B&B kamer is eigenlijk geen plaats voor een tafel en stoeltjes. Maar, er is wel een grote vensterbank.

De vensterbank
Om toch een soort zitje te maken, wil ik in de vensterbank een heel laag salontafeltje en twee meditatiekrukjes of meditatiekussens neerzetten. Het tafeltje wil ik zelf maken van een restje parket dat er nog ligt.
Het ontwerp begint met het uitleggen van het parket.

Het patroon uitleggen
Het patroon is eenvoudig een vierkant met een donkere rand.  Daarna heb ik een plaat multiplex van 36 mm dik op maat gezaagd en alles er op en erom gelijmd. Het blad is geschuurd en drie keer gelakt.

Het tafelblad is geschuurd
Bij de bouwmarkt heb ik vier ronde grenen kastpootjes gekocht en die met eikenbeits wat donkerder gebeitst.

De pootjes 
In de onderkant van het blad heb ik vier gaten geboord en gefreesd. Hierin passen plaatjes met bouten. Zo is er een onzichtbare verbinding tussen blad en poot.

Bevestiging in het blad

Vier pootankers
 In de poten zit een speciaal draadeind dat je er met een Torx-bit in kunt draaien.

Poot met schroefdraad
De poten zijn met blanke lak afgewerkt. De poten heb ik vervolgens in het blad gedraaid en daarmee is de tafel af.

Poten indraaien

Het tafeltje in de vensterbank

Zijaanzicht

Met kussens
Wanneer je het tafeltje naar het raam schuift, dan past het gordijn er voorlangs. Dat past dus mooi.

Het lijkt er op dat het tafeltje de goede hoogte heeft voor bijvoorbeeld een theeritueel. Nu nog de meditatiekussens of stoeltjes zien te krijgen voor de ultieme test.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten