donderdag 13 februari 2014

Reparatie flatscreen tv

Wanneer je veel spullen hebt dan gaat er veel stuk. Zo ook de tv op mijn eigen verdieping.


Wanneer je er stroom op zet gaat er een rood LEDje branden, maar verder reageert de tv niet op de aan-knop of op de afstandsbediening.

Ik heb hem al een keer open gemaakt, maar kon niets raars vinden. Daarom wou ik hem naar Radio Piet brengen voor reparatie. Maar toen ik opbelde zeiden ze dat ze geen hele tv's repareren. Maar ze zeiden dat het meestal aan de voeding ligt, dus als ik de voeding er uit zou halen, dan kunnen ze daar wel iets mee doen.

Dus heb ik de flatscreen open geschroefd en de voeding er uit gehaald.

Tv open gemaakt

De voedingsprint
Daarna heb ik de print eens goed bekeken. Wat me op viel was dat één elektrolytische condensator er opengebarsten uitzag. Er naast zit een goede, dus je ziet het verschil duidelijk.

De linker condensator is defect

Toevallig (of niet) heb ik een verzameldoos  met condensatoren van Conrad waar er precies één in zit van 1000 micro Farad 35 V.

Condensator vervangen
Die heb ik er in gesoldeerd en hoera hij doet het weer!

Gerepareerd!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten