woensdag 6 augustus 2014

Aan de slag met het trappenhuis

In een vorige blog heb ik al beschreven wat de bedoeling is met het trappenhuis. Er komen gesmede traphekken in en daarin komen mozaïekglas bollen.


De Hekkenman kwam vandaag met een proef van het traphek langs.

In het hekwerk zie je de cirkels waar de lichtbollen in komen.
Het ziet er al goed uit, maar er zijn nog wat details die aangepast gaan worden.

Zo worden de bollen meer verspreid over het hek en worden ze in grootte gevarieerd. Ook de ophanging wordt nog wat aangepast.

Nu dit hek is besproken zullen de andere 8 hekken gemaakt worden.

Ondertussen ben ik bezig met de trapkolommen waar de traphekken aan bevestigd worden. Dit zijn nu hardhouten balken van 4,2 x 11,7 cm. Maar ik vind dat te iel, dus ik dik ze op tot ze vierkant 11,7 cm en dan past er meteen een buis doorheen voor de bekabeling naar de lampen.

Oorspronkelijke trapkolom
Alle 38 lampenbollen worden apart aangesloten, dus er gaan nogal wat draden door de kolom heen. Hieronder zie je het ontwerp van de bedrading.


De kolommen zijn opgedikt met latjes en schuin afgezaagde planken.

Bovenop de kolommen komt ook een lamp, vandaar de buis


In deze dozen komen aansluitingen voor de traphekken
De kolommen zitten vast aan de verdiepingen met bouten M10. Die steken uit. Daardoor zitten ze in de weg voor de 19 mm elektriciteitsbuis. Ik heb ze dus moeten verdiepen. Allemaal veel werk.


Er is dus een proefstukje gemaakt van de kolomopdikking. Dat werkt, dus nu de rest.

Volgende keer meer.
·       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten