zondag 31 augustus 2014

De lamphouder voor de mozaïekbollen in 3D geprint

In de traphekwerken komen bollen van mozaïekglas met een lampje er in. De lampjes hebben een E10 fitting. Dit om ze makkelijk te kunnen verwisselen als ze doorbranden.

De lampjes moeten ongeveer midden in de bol zitten. Daarvoor is het nodig de fitting op enige afstand van de ring te monteren.

De stalen ring die de basis is van de lampenbol


De afstandhouder is nogal complex omdat de fitting uitsteeksels heeft die ook moeten passen.

Fitting E10 met soldeerpennen
De lamphouder heb ik in Sketchup getekend. Je moet wel heel nauwkeurig tekenen en alle onnodige lijnen en vlakken verwijderen, anders kun je het model niet goed printen. het zogenaamde "slicen"gaat dan mis. Dit het opdelen van het model in plakjes die per stuk geprint kunnen worden.

Het model in Sketchup
Na twee mislukte pogingen was het derde geprinte proefstuk goed.

Drie proefstukken
Daarna kon ik de lamphouder in elkaar zetten.

Draadjes aangesoldeerd

12V lampje

Lampje ingeschroefd

In de halve bol

Hele bol klaar

Nu weet ik ook dat dit werkt, dus ik kan veilig 38 fittingen bestellen. Het is nog even wachten op het hek voordat ik de lamphouders kan printen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten