zondag 12 juni 2011

De realisatie van de boilerinstallatie

In een vorig artikel blogde ik over het het ontwerp van de boilerinstallatie. Omdat we nu een grote badkamer gaan realiseren hebben we flinke warm tapwater voorziening nodig. In het vorige artikel heb ik aangegeven hoe ik tot het leidingschema kwam.

De meeste appendages heb ik bij de Technische unie besteld. De afgelopen dagen ben ik nog naar hun verkoopkantoor gegaan om de laatste stukje en beetjes te kopen. Buis 28 mm heb ik bij de Praxis gehaald, want daar kun je een klein stukje kopen.

Dit weekend was broer Max er weer om mee te helpen de boel te installeren.

De werkvolgorde was:
  1. Gaten in de keldermuur boren en mantelbuizen plaatsen
  2. Uponor leidingen van installatie naar de boiler leiden
  3. Boler waterpas stellen
  4. Ketel uitschakelen
  5. Afsluiters tussen ketel en leidingsysteem dichtmaken
  6. CV-ketel aftappen
  7. CV-leidingen tussen ketel en afsluiters demonteren
  8. Waterleiding afsluiten
  9. Waterleiding doorsnijden en T-stuk monteren, inlaatcombinatie monteren
  10. Rioolleiding van inlaatcombinatie naar condensaatpomp installeren
  11. Terugslagkleppen en pompen monteren
  12. Print monteren in de ketel (voor sturing boilerpomp)
  13. Pompen elektrisch aansluiten
  14. Temperatuursensor in de boiler steken en aansluiten
  15. Alle leidingen vastbeugelen
Dat ging best voorspoedig.
Al doende kwam ik er achter dat er een onluchting op het boilercircuit zou moeten zitten, dus die hebben we nog toegevoegd, evenals een extra vul/aftapkraan. Dit omdat je het boilercicuit af kunt sluiten en dan wil je hem ook af kunnen tappen.

Helaas kwamen we één knelring 28 mm te kort en op zondag kun je die niet kopen. We konden het circuit dus niet vullen. Daarover dus een volgende keer.

Overzicht van de installatie

Vacuumbreker, tapwatercirculatiepomp en inlaatcombinatie
Op de achtergrond de timer voor de pomp
De Uponor-leidingen moeten nog aangesloten worden
 De tapwatercirculatiepomp gaat voorlopig op een timer.

Boilerpomp

Terugslagklep en nieuwe T-stukken,
op de achtergrond de condensaatpomp
Deze week hoop ik de knelring te plaatsen en als de Uponor-tang hier is, dan kan de installatie afgemaakt worden.

Wordt vervolgd dus.


2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag. Weet niet of ik het ook aan zou durven. Zijn kunstof leidingsystemen ook geschikt als duurzaam tussenstuk?

    BeantwoordenVerwijderen