zaterdag 10 september 2011

De schuifdeuren voor de badkamer

Tussen badkamer en slaapkamer komen schuifdeuren. Het was best lastig om op marktplaats een stel te vinden dat paste en mooi glaswerk heeft.

Uiteindelijk vonden we in Dokkum een stel deuren dat de goede maat en Amsterdamse school glaswerk heeft dat wel past bij de badkamer en slaapkamer zoals die nu al gemaakt zijn.

Ze komen uit een huis dat verbouwd werd en de deuren pasten niet meer in de nieuwe opzet. De deuren hebben een tijdje buiten gestaan, waardoor de verf er afgebladderd is.

Dus een bakje bij de Praxis gehuurd en 2 uur gereden (en 2 uur terug) om de deuren op te halen.

De deuren zijn heelhuids aangekomen
Het glas in de deuren heeft een blokpatroon met geel, rood en blauw. De drie primaire kleuren dus.  Ik denk dat het wel past bij het groen van de slaapkamer. En bij de veelkleurigheid van de mozaieken in de badkamer.

De buurman helpt even met naar binnen dragen
De deuren zijn uit de jaren dertig schat ik. Het verbaasde mij een beetje dat de deuren zo vlak zijn. Geen reliëf. Onder het glas zou ik een massief houten paneel verwachten. Maar er zit triplex dat vlak met het frame is bevestigd. Het lijkt wel origineel.

Passen van de deuren

De deuren heb ik even gepast in de opening. Ze zijn ongeveer 81 cm per deur en de opening is 160 cm. Een beetje aan de krappe kant dus. Ik ga elke deur 2 cm breder maken door er een lat op te schroeven. De hoogte is OK. De wieltjes lopen niet goed over de rail, maar dat komt omdat ik de rail tussen de tegels van de douche gelegd heb in plaats van er bovenop. Zo kun je niet tegen de rail stoten met je tenen. En een rolstoel gaat er makkelijker overheen. Maar ik moet dan wel de loopwieltjes verder onder uit de deur laten steken dan nu het geval is.


Detail van het glaspaneel

Die triplex panelen onder in de deur zijn flink aangetast door het buiten staan. De buitenste fineerlaag komt er af. Ik heb één paneel er meteen maar uitgehaald on te kijken wat er onder zit. Een gat dus. Ik ga dat vervangen door een massief houten paneel met een mooie bagetlijst of schilderijlijst om het op zijn plaats te houden.

Triplex paneel verwijderd.
Helaas is niet al het glas intact. In elke deur is één rood vierkantje gebroken. Ik moet nog kijken of ik dat glas nog kan krijgen. En anders ga ik het glaspaneeltje er uit halen en in elkaar lijmen. Of ze alle acht vervangen door iets vergelijkbaars? Dat wordt een hele klus.
Gebroken glas
De verf bladdert aan alle kanten van het houtwerk af. Ergens wel makkelijk want ik wil de deuren toch kaal maken en opnieuw schilderen. Ik denk dat ik de verf er maar af ga bijten.

Ik heb ook meteen maar alle ijzerwerk van de deur afgeschroefd: vingerkommen, wieltjes.

Loopwieltjes
De deuren bevatten nog de originele loopwieltjes. Ze zijn kogelgelagerd en lijken nog redelijk goed te lopen. Door het buiten staan zijn ze een beetje roestig, maar ik denk dat ze nog wel bruikbaar zijn.

Het plan voor de deuren is nu als volgt:
  1. Gebroken rode glaspaneeltjes er uit en kijken of dit glas nog te krijgen is. Anders lijmen.
  2. Glaspaneeltjes afplakken met karton en tape om ze te beschermen tegen de bewerkingen.
  3. Losse verf afsteken en de rest van de verf verwijderen met afbijtmiddel
  4. Latten 2 x 6 cm tegen het frame aan lijmen en schroeven.
  5. Laagje hardhout in de openingen van de loopwielen lijmen zodat de loopwielen uit komen te steken.
  6. Houten panelen maken en in de openingen bevestigen met sierlijstwerk.
  7. Balk 8 cm breed boven de deuren tegen de wand monteren en daarop de kunststof profielen schroeven waar de bovenkant van de deur tussen loopt. Middenstopper maken.
  8. Deuren pas maken en stellen zodat ze goed lopen.
  9. Deuren er weer uit en schuren plamuren schuren plamuren, etc.
  10. Deuren gronden (2x).
  11. Deuren schilderen RAL 9010.
  12. Deuren monteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten