vrijdag 14 maart 2014

Een verloopstuk voor het riool geprint in 3D

In de keukenvloer zit een afvoerpijp voor het riool. Bij het slopen is de oude constructie afgebroken en er bleef een raar stompje over. Raar, want het is een buis van 52 mm buitendiameter met daarin een buis gelijmd, waardoor de binnendiameter 46 mm is. En standaard rioolbuis is 40 of 50 mm dus je snapt dat dat niet gaat passen.



De reden dat de buis 52 mm is, is dat deze is opgetrompt vanuit 50 mm.

Maar gelukkig heb ik een 3D printer, dus ik heb zelf een verloopring gemaakt. Eerst heb ik de verloopring getekend in Sketchup.



Daarna heb ik hem geprint.


In feite heb ik de ring twee keer geprint, want de eerste paste niet goed, dus de tweede heb ik 0,2 mm groter gemaakt en toen paste hij wel.


De ring is in PLA geprint, dat is een kunststof die niet helemaal waterproof is.
Maar dat heb ik opgelost door hem met ruim veel twee componentenlijm vast te plakken. Het water komt zo niet in aanraking met het PLA.


Weer een leuke en nuttige toepassing van 3D-printen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten