maandag 28 maart 2016

Spotjes in het plafond voor de nieuwe fototentoonstelling

We houden regelmatig tentoonstellingen in het pand en nu komt er een fototentoonstelling met foto's van park Sonsbeek. De fotograaf is langs geweest om de plaatsen voor de foto's te bekijken. In het trappenhuis hebben we rails hangen voor foto's. maar hij vond het licht daar niet goed. En omdat er toch nog een brandgevaarlijk zachtboard plafond in zat, heb ik dat er maar meteen uitgebroken en er aansluitingen voor spotjes in gemaakt.


Het gaat om één bordes van de trap met afmetingen ongeveer 250 x 90 cm waar twee plafonddozen en een schakelaar in moesten komen.


En dit klinkt natuurlijk eenvoudiger dan het is, want ik ben er twee dagen zoet mee geweest.


In ieder geval ging het plafond er lekker snel uit, want zachtboard trek je zo aan stukken.


Plafond van zachtboard verwijderd



Het probleem met het bordes is dat er gaan stroom in zit. Gelukkig had ik net aan de andere kant van de deur een stroompunt voor een noodverlichting gemaakt. Die kon ik nu mooi aftakken.


Een nieuwe doos in de muur aan de trapkant
Boven de deur heb ik een extra doos gemaakt voor een verlicht bordje "WC". Dat ga ik een andere keer maken.


Dit is de andere kant en daar zit het aansluitpunt van de noodverlichting.
Daarna moesten er dozen gemonteerd worden en pijpjes er tussen gemaakt. De schakelaar voor de spotjes heb ik in het plafond gemaakt. Het had wel in de muur gekund, maar dan had ik daar weer een sleuf in moeten frezen en het stoof nu al genoeg.


De eerste plafonddoos.

Links de doos voor de schakelaar
Nadat de pijpjes klaar waren heb ik er VD-draad ingetrokken en alles aangesloten.


Een heleboel klampjes om de dozen en leidingen vast te zetten.

De hele installatie klaar
Daarna gingen de gipsplaten er tegenaan.


Gipsplaat schroeven
Ik heb het niet echt gestukt. Schroefgaten en naad dichtgesmeerd met speciale gipsvuller. Ik hoop dat het niet gaat barsten.


Beetje krabben om het plafond vlak te krijgen.

En dan kitten met acrylaat, witte plafondverf er op en klaar.
Plafond met één spotje gemonteerd.
Ik had toevallig nog een dubbele schakelaar liggen, dus ik heb beide spotjes geschakeld gemaakt.


De dubbele schakelaar

Spotje op de plek waar een foto of schilderij kan komen.
Zie ook het schildje links boven op de toto waar een doos zit voor een richtingsbord.
Nu nog de goede spotjes kopen.


En dat was weer een leuk paasklusje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten