Deze patronen zeggen zoveel als: Laat de ramen aan de beide zijden scharnieren zodat een grote verbinding met buiten ontstaat. Maak kleine vensters zodat er meerdere omkaderde views ontstaan, en fliter het licht waardoor een interessant patroon van kleur of schaduw ontstaat.
Ik heb deze patronen toegepast door de ramen te voorzien van een kalf (horizontale balk) met daar onder twee ramen die aan de zijden scharnieren. De middelste ramen gaan nog een stapje verder door er Franse balkondeuren van te maken. In het zo ontstane bovenlicht komt gekleurd (Tiffany) glas om "Filtered light" te krijgen.
Photoshop montage |
De volgende stap in het ontwerpproces is om een zogenaamde "Mockup" te maken. Dat betekent dat ik dit ontwerp in de werkelijke wereld simuleer door in dit geval tape op het raam te plakken. Het is namelijk nog maar de vraag of dit zo mooi is en of dat kalf niet zo laag komt dat je er tegenaan kijkt.
Papierstroken geven de dikte van de kozijen aan. |
Zicht vanaf de straat met tape op ramen |
Het valt op dat het raam met tape goed kijkt op de Photoshop montage.
Belangrijk is nu om binnen en buiten even rustig te gaan zitten en te voelen of het ontwerp de juiste emotie teweeg brengt.
In in dit geval lijkt het een goed ontwerp te zijn. Het kalf is niet te laag, je kijkt er makkelijk onderdoor. Ook de dikte van het kozijnhout (tape is ongeveer 8 cm breed) lijkt geen probleem. Het kozijn geeft een goed gevoel.
Een technisch probleem is nog dat de dikte van het kozijn bij het bovenlicht minder is dan bij het onderstuk met de draaiende delen. Dit omdat de draaidelen ook een dikte hebben.
Closeup van de ramen met mockup |
De volgende stap is dan ook de technische uitwerking.
Mockup aan de binnenkant |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten