dinsdag 4 januari 2011

Het ontwerp van de panelen bij de voordeur

Links en rechts van de  voordeur ontbreekt nog een afwerkpaneel. Daar heb ik nu een ontwerpje voor gemaakt.

Bestaande situatie
Op of rond de voordeur moeten de volgende zaken bevestigd worden:
  • Videointercom met bel
  • Ouderwetse trekbel
  • Naamplaatje
  • Deurknop
Ik heb nog gedacht aan een deurklopper, maar dat is misschien te veel van het goede.
De deur zit vlak naast de erker en de erker wordt afgewerkt met hoekpanelen met groeven er in gefreesd.


Hoekpanelen van de erker

Het is dus logisch om dit motief terug te laten komen in de deurlijsten. Daarom heb ik drie gefreesde groeven getekend. Met bovenaan een verdiept vierkantje om de kolom een kop te geven (mooi of juist niet?).

De groeven moeten wel breder zijn dan die van de erker, want het paneel is hier breden en tenslotte is het een voordeur, dus het mag wel iets prominenter.

De breedte van het paneel heb ik zodanig gekozen dat het kozijn van de deur goed zichtbaar blijft. Er moet waarschijnlijk een kleine overlap zijn tussen paneel en kozijn voor de waterdichte afsluiting.

Waar de bel etc. komt heb ik ook een verdiept stukje getekend en de groeven zijn daar dan weg.

Ontwerp met blokjes boven aan de panelen


Lijstwerk met alleen infrezing zonder blokjes
Rustiger zonder blokjes. Maar ook saaier.....

Meedenken? Graag!

1 opmerking:

  1. ik vind foto 1 het mooiste (met de blokjes) alleen ook al is gedacht aan blokjes aan de onderkant? weet niet of het mooi is, maar is een idee

    quinten

    BeantwoordenVerwijderen