dinsdag 17 mei 2016

Aan de slag met het maken van het barmeubel

Nu het ontwerp in grote lijnen duidelijk is, moet ik serieus aan de slag met tekenen, inkopen van materialen en het maken zelf. Om te beginnen heb ik eerst werktekeningen gemaakt op ruitjespapier


Werktekening

Werktekening

Werktekening


Ook heb ik een speciaal hefkussen besteld bij HaKa International b.v.
Tekening van het hefkussen
Het hefkussen lift de bar 6 cm zodat de wielen vrij komen.
Als eerste (makkelijkste) onderdeel ben ik begonnen met de kolom, in essentie een kastje tussen voet en blad.



Kolom

Kolom
Het kastje is gemaakt van 18 mm multiplex en gewoon in elkaar geschroefd waarbij de schroefkoppen in het hout liggen en dicht geplamuurd worden. Het kastje wordt toch wit geschilderd.


Dit kastje heeft afgeronde zijdelen, en die heb ik als los element gemaakt. Ik wou er eerst 3 mm triplex overheen buigen, maar dat breekt met een straal van 10 cm.


Frame voor het zijstuk

Frame bekleed met vliegtuigtriplex
 Gelukkig had ik nog een stukje 1 mm dik vliegtuigtriplex en dat kun je wel mooi in de vorm buigen.


Element met triplex
1 mm triplex is alleen wat te dun. Het buigt nogal door. Ik heb dus nog een vel van 1,55 x 1,55 m gekocht bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Daar hebben ze een kast vol met vellen in allerlei diktes. Daarvan moet ik er nog een tweede laag over plakken.


Een volgens klusje is het maken van het subframe met de vier wieltjes. In wezen is het een losse plank met vier wielen die weggeduwd wordt door het hefkussen.
Ik heb er verzonken gaten in gemaakt zodat de boutkoppen voor de wielen niet in het hefkussen steken.


Gaten voor de wielen


Als laatste projectje voor deze blog toon ik nog wat plaatjes van het proefmodel van de veiligheids-/aflaatklep. Deze klep moet open gaan bij 0,1 bar. Dan staat er al zo'n 300 kg op het hefkussen. Ook moet je de klep handmatig kunnen openen om het kussen leeg te laten lopen. Ik heb berekend dat de klepdiameter 18 mm moet zijn met een veerdruk van 1 kg. Toevallig (?) heb ik een doos met veren waar een veer van die sterkte in zit.
De onderdeeltjes van de klep heb ik getekend en 3D-geprint









Bevestigingsschijf

Klep
Houder voor de veerbus



De geprinte delen met de schroefbus en de veer

In elkaar gezet


De klep wordt door de veer op de zitting gedrukt. De klep heeft een rubber plaatje om af te dichten. Met de messing bus kun de druk instellen door deze in en uit te schroeven. Aan het eind van de klepsteel zit een oogje waaraan een koord komt om de klep te lichten.


Natuurlijk paste de eerste versie van de onderdelen voor geen meter, maar hopelijk dat de tweede versie wel werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten