dinsdag 10 mei 2016

Het barmeubel detailontwerp

Nu de mockup-fase is afgerond kan ik gaan bepalen hoe het barmeubel technisch in elkaar zit.

De algemene vorm




Om het geheel een beetje behapbaar te houden in de werkplaats wil ik het meubel maken als drie losse elementen die met M10 bouten aan elkaar gemaakt worden. De drie elementen zijn dan:
  1. Blad
  2. Kolom
  3. Voet

Blad

Het blad maak ik als een sandwichconstructie van multiplex en hardschuim. Ik heb dit al eens eerder gedaan voor een andere tafel in dit huis. In het blad komen dan zes inschroefmoeren M10. Met bouten M10 zit het dan vast aan de kolom.
Inschroefmoer
De rand ga ik maken van gelamineerd 3 mm multiplexstroken, omdat je daarmee de ronding kunt maken.

Het bovenblad zou van gelakt hout kunnen zijn en in de rand is plaats voor versiering. Als stootrand lijkt mij gelakt hardhout mooi. Als ik dat rond gebogen kan krijgen dan wel...

Kolom

De kolom maak ik als een kast met deurtjes zodat er barspullen in passen. Misschien een minikoelkast. Ook kan ik zo bij de bouten om het geheel in elkaar te schroeven. De kolom maak ik van 18 mm multiplex en de deurtjes van 18 mm hout (timmerpaneel). Ik denk dat het mooi zou zijn om dit wit te schilderen.

Het is nog even een probleem om er twee afrondingen aan te maken. Een buigstraal van 10 cm lijkt me nogal moeilijk met multiplex, maar misschien kan ik het stomen. Nog een uitdaging dus.

Voet

De voet wordt een doos van 18 mm multiplex met de open kant naar beneden, met vier zwenkwielen er in. De zwenkwielen komen op een subframe. Er komt een mechaniek in om het subframe op en neer de bewegen. Gezien de drempeltjes in het parcours zou ik ze 5 cm onder de voet uit willen laten steken. Dus de slag van het subframe zou dan zo'n 6 cm moeten zijn. Je drukt daarbij het gehele meubel (50 kg?) naar boven. Ik wil dit met een hefkussen doen.

In het bovenblad van de voet komen weer zes inschroefmoeren om de kolom op te bevestigen.

De voet zou ik wit willen maken met de bovenkant (voetensteun) zwart, misschien met rubber bekleed?

Hefsysteem

Het hefsysteem zou dan bestaan uit een hefkussen met daaronder een plank met vier zwenkwieltjes.
Het hefkussen wordt gevuld met lucht en drukt de wielen er uit. Hiervoor is 0,03 bar druk nodig, dus dat kan wel met een ventilator (in plaats van een compressor). Het hefkussen drukt de plank naar beneden (eigenlijk de kast omhoog) tot deze klem zit tegen lijsten in de kast. Door het hefkussen op druk te houden (terugslagklep) kan het meubel vervoerd worden. Op de bestemming laat je het kussen dan leeglopen.
Schets van het hefsysteem (exploded view)


Het leidingschema wordt dan:
Pneumatisch schema

De ontlaatklep is waarschijnlijk overbodig. Wanneer je de veiligheidsklep kunt lichten, dan kun je ook zo het kussen leeg laten lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten